Sunday, February 15, 2009

Lenna lenna leppakerttu...osa 2

Jatkan lentokoneaiheisia tarinoitani. Naita surullisenkuuluisia Venajan sisamaan lentoja kun on tullut lennettya aivan liikaa viime vuosina. Alla on taas lyhyt lista muutamista lentomatkustamiseen liittyvista asioista, joihin olen taalla tormannyt.

1.Check in

Check in tapahtuu taalla yleensa ilman sen suurempaa jonottelua, koska kaikki check in -tiskille pyrkivat matkustajat ovat epamaaraisessa kasassa kahden check in -tiskin ymparilla. Aivan, siis myos ymparilla, koska jotkut hatahousut luulevat saavansa chekattua itsensa koneeseen nopeammin jos menevat tiskin ns. henkilokunnan puolelle. Ja niinkin surulliselta kuin se kuulostaakin, he useasti onnistuvatkin siina.
Check-in virkailijat alkavat tayttaa konetta ensimmaisesta rivista taaksepain niin, etta jokainen paikka taytetaan. Tama tietysti johtaa siihen, etta kun kone on vain puoliksi taynna niin koneen etupuolisko on istutettu tayteen matkustajia. Koneen takaosassa on noin 15 rivia taynna tyhjaa! Loogista, eiko vain! Ja tassa suhteessa venalaiset ovat erittain kuuliaisia eivatka siirry tyhjiin penkkiriveihin eli minulla on usein noin 15 pankkirivia vain ainoastaan omaan kayttooni!

2.Kasimatkatavarat armenialaisittain

Tama on luonnollinen jatke jo ylla kirjoittamaani asiaan. Jokaisella lennolla on aina noin 5-7 armenialaista, jotka jollain ihmekeinolla saavat ujutettua noin 50kg per hlo “kasimatkatavaraa” koneeseen. Siina he sitten kiroavat miksi heidan latkavarustekassinsa, a 30kg, eivat mahdu koneen ylahyllylle. Haloo herra Tupolevin suunnittelija! Kylla sinne ylahyllylle pitaisi myos saada mahdutettua 28 tuumainen laatikkotelevisiokin! Tassa prosessissa kuluu aina noin 15minuuttia, kun armenialaiset yrittavat tunkea telkkarinsa edessa olevan tuolin alle...ja kukaan ei koskaan edes tule miettineeksi, etta koneen takaosassa on 15 taysin tyhjaa penkkirivia + yksi suomalainen. Sinne ehka saisi “mahdutettua” ne muutamat kassit. (Selvennykseksi sanon viela, etta ei minulla ole mitaan armenialaisia vastaan. He vain sattuvat aina myohastyttamaan koneen lahtoa 15 minuutilla taman prosessin vuoksi)

3.Turkisten kaytto lennoilla

Talvella ulkona on usein -20C. Kylmalla kelilla ihmiset kayttavat taalla turkistakkeja ja -hattuja. Siina he sitten istuvat koneessa , jossa on +25C (taalla koneissa on joskus alyttoman kuuma), koko matkan ajan naissa 10 cm paksuissa turkistakeissaan koko lennon ajan... voi sita vichyn maaraa! Ai niin, huomionarvoisena seikkana haluan viela mainita, etta myos miehet kayttavat turkistakkeja...classy stuff!

4.Business class upgrade 10 euroa

Tama “palvelu” ei valitettavasti toimi enaa. Mutta aikaisemmin turistiluokan lipulla paasi usein business-luokkaan, jos osasi toimia oikein. Pukeutumalla pukuun, kaarimalla muutaman sadan ruplan setelin kateensa ja tervehtimalla koneeseen astuttaessa lentoemantaa kadenpuristuksella ja seuraavalla lauseella: “Minun lippuni taisikin oikeuttaa business-luokkaan.” sai melkein aina upgadettua itsensa niihin koneen etuosan penkkiriveihin, joissa tarjottiin parempaa vodkaa! Ennen oli kaikki paremmin...

Mita enemman alan naita lentomatkustamisen eri kummallisuuksia miettimaan niin sita enemman niita tulee mieleen. Mutta saa taas talta eraa riittaa.

Pienena lisana haluan viela muistuttaa, etta lennon aikana saa puhua kannykkaan ja lentokoneen WC:ssa saa polttaa tupakkaa, jos silta tuntuu. Kaikki ne lentoa edeltavat kieltavat kuulutukset naista aiheista ovatk vain “vitseja”. Nain on moni vierustoveri minulle lennolla sanonut... juuri ennen kuin menivat WC:hen polttamaan tupakkaa.

No comments:

Post a Comment